Coaching to jedna z najbardziej skutecznych metod osiągania celów rozwojowych, zarówno w prywatnej, jak i zawodowej sferze życia.
Skuteczne wdrażanie zmian, korzystanie w codziennym życiu z wiedzy i umiejętności nabytych na szkoleniach, systematyczna realizacja celów rozwojowych – dla wielu osób są to wyzwania trudne do pokonania. Trudno uporać się z przyzwyczajeniami, łatwo zejść z nowej ścieżki w koleiny starych nawyków i sprawdzonych sposobów postępowania, nawet jeśli zdajemy sobie sprawę, że nie są one efektywne. W takiej sytuacji doskonałym sposobem okazuje się coaching – metoda, która polega na tym, że coach podąża za klientem i wspiera w określaniu celów i metod ich osiągnięcia.
W czym może pomóc coaching?
Coaching jest metodą uniwersalną, a coach może wspierać klienta w dążeniu do celów w niezwykle szerokim zakresie. Podczas coachingu biznesowego cele klienta związane są między innymi ze wzrostem sprzedaży, optymalizacją zarządzania firmą lub jej częścią, poprawą relacji z podwładnymi lub współpracownikami, rozwojem umiejętności miękkich – np. komunikacji, zarządzania czasem lub delegowania. Cele tzw. Life coaching często również obracają się wokół efektywności osobistej i równowagi między życiem a pracą, jednak coach może wspierać klienta również w zrzucaniu zbędnych kilogramów (Diet coaching), planowaniu ścieżki kariery zawodowej (Career coaching) czy też pisaniu pracy magisterskiej. Coaching to metoda, która sprawdza się również w trakcie przygotowania lub przeżywania dużej zmiany życiowej – np. Coaching przy nadziei, z którego korzystają pary oczekujące na narodziny dziecka.
Co sprawia, że coaching działa?Istotny jest fakt, iż coach jest cały dla klienta – obdarza go swoją uwagą, zainteresowaniem, daje przestrzeń i czas, by klient mógł naprawdę skupić się na temacie, z którym przychodzi. Dzięki temu skupieniu klient ma szansę odkryć swoje rzeczywiste potrzeby i motywacje do realizacji celów.
Skuteczności coachingowi dodaje również to, iż coach niczego nie narzuca klientowi – wszystkie pomysły, koncepcje i plany wychodzą od klienta. Łatwiej zacząć realizować plan, który się samemu wymyśliło, niż narzucony z góry.
Na skuteczność wpływa również dobrowolność procesu – klient sam decyduje, czy chce współpracować z coachem, jakie tematy chce poruszać na sesjach i sam postanawia, co chce wdrożyć w życie. Dzięki temu bierze odpowiedzialność w swoje ręce i to również wpływa pozytywnie na wewnętrzną motywację do zmian.
Dla kogo coaching?
Z relacji coachingowej mogą korzystać wszystkie osoby, które czują potrzebę rozwoju w dowolnej sferze swojego życia i chcą zaplanować swoje cele i działania na przyszłość. Jedynym ograniczeniem jest fakt, iż coaching nie jest terapią i nie nadaje się dla osób, które potrzebują się uporać ze swoją przeszłością. Warto też brać pod uwagę, iż skuteczny coaching wymaga czasu – pełen cykl coachingowy obejmuje od 6 do 10 spotkań.
Anna Dunin-Brzezińska