Jedzenie ma znaczenie – PrimoPsyche

Jedzenie ma znaczenie

Rozwój mowy jest procesem, który trwa już od narodzin dziecka. Co więcej, każdy krok rozwojowy wpływa na kształtowanie się mowy u dziecka. Może wydawać się zaskakujące, że sposób w jaki dziecko je oraz co je bezpośrednio wpływa na rozwój mowy. Prawidłowe przyjmowanie pokarmów i ich obróbka w jamie ustnej wpływają na siłę i sprawność narządów artykulacyjnych, a także przyczyniają się do prawidłowego wzrostu twarzoczaszki. Do normatywnego przyjmowania pokarmów są niezbędne jeszcze inne elementy tj: oddychanie w spoczynku torem nosowym, zintegrowanie pierwotnych niemowlęcych odruchów oraz wcześniejsze występowanie autostymulacji oralnych. Obecnie PTGHiŻD (Polskie Towarzystwo Gastrologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci) zaleca wprowadzanie pokarmów uzupełniających między 17-26. tygodniem życia dziecka, czyli między 4. a 6. miesiąca życia dziecka, wówczas gdy WHO (World Health Organization) zaleca wyłączne karmienie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka. Skąd więc wiadomo czy dziecko jest już gotowe? Niezależnie czy rodzic zdecyduje się na wprowadzanie pokarmów łyżeczką, czy metodą BLW (baby-led weaning) czas rozpoczęcia rozszerzania diety powinien być dostosowany do gotowości dziecka. Wyżej wspomniana gotowość oznacza m.in.:

  • umiejętność stabilnego siadu z podparciem lub bez,
  • kontrolę głowy,
  • brak lub zanikanie odruchu wypychania języka,
  • zainteresowanie dziecka tym co jedzą inni i otwieranie buzi na widok jedzenia,
  • chwytanie jedzenia i trafianie nim do buzi.

Kierując się jedynie powyższymi czynnikami gotowość większości dzieci do wprowadzania pokarmów uzupełniających następuje zazwyczaj po skończonym 6 miesiącu życia. Gdy rozpoczynamy przygodę z wprowadzaniem pokarmów stałych w pierwszej kolejności należy zadbać o prawidłową pozycję do karmienia. To najważniejszy element, który zapewnia bezpieczeństwo dziecku oraz wpływa na jakość kształtujących się funkcji gryzienia, żucia i połykania. Dziecko powinno siedzieć samo lub z podparciem tak, aby miało zapewnione prawidłowe ustawienie miednicy oraz podparcie dla stóp. Pozycja siedząca wpływa korzystnie na pracę języka i żuchwy oraz zapewnia prawidłowe napięcie mięśni odpowiedzialnych za połykanie.

Wielu rodziców zastanawia się jaką łyżkę powinni wybrać dla swojego dziecka. Parametry, którymi powinni się kierować to: kształt, wielkość i twardość. Łyżeczka powinna być mała, zaokrąglona, płaska i twarda. Bardzo ważne jest iż, łyżeczka powinna dawać możliwość ściągania pokarmu górną wargą. Podczas karmienia należy unikać “wycierania” jedzenia z łyżeczki o wargę. Podawanie łyżeczki na wprost, centralnie do jamy ustnej umożliwia dziecku równomierne ściągnięcie pokarmu i zaangażowania do tej czynności mięśnia okrężnego warg. Etap łyżeczki jest na tyle ważny, że poprzedza i wspomaga naukę picia z kubka otwartego. U dzieci rozwijających się prawidłowo wprowadzanie sprzętu ułatwiającego picie (np. kubek „niekapek”) nie jest zalecane. Tego typu kubki mogą utrwalać odruch ssania, a co więcej przy systematycznym i długotrwały stosowaniu mogą prowadzić do powstawania wad wymowy i zgryzu. Od 6 miesiąca życia, jeżeli dziecko przyjmuje prawidłowa pozycję siedzącą, można uczyć je picia z kubka otwartego, co będzie stymulowało pracę warg. Jeżeli rodzice zdecydują się wprowadzać pokarmy stałe metodą BLW, należy pamiętać o bezpiecznych wielkościach kawałków, stabilnej pozycji dziecka oraz produktach, których należy unikać ze względu na ryzyko zakrztuszenia się nimi.

Niezależnie od sposobu wprowadzania pokarmów należy przyzwyczajać i proponować dziecku pokarmy o różnej fakturze i konsystencji tak, aby około 12 miesiąca życia dziecko było w stanie zjeść posiłek razem z rodzicem. Jest to niezwykle ważne dla rozwoju funkcji gryzienia i żucia, które intensywnie rozwijają się między 8 -10. miesiącem życia. Niemowlę ocenia jedzenie z użyciem wszystkich zmysłów. Zatem warto pozwolić dziecku doświadczać pokarm każdym zmysłem (przez smak, węch i dotyk). Zachęcajmy nasze pociechy do samodzielnego sięgania po jedzenie rączkami i korzystania z łyżeczki – to najlepsze ćwiczenia koordynacji ręka – oko oraz motoryki małej dłoni.

Należy pamiętać, że każde dziecko rozwija się we własnym rytmie. Ważne jest, aby zdobywało dane umiejętności w określonych ramach czasowych. To, co rodzic może zrobić i jest w tym niezastąpiony to asystować, czyli być przy dziecku, wspierać je i współtowarzyszyć mu w posiłkach. Posiłki powinny być spożywane przez wszystkich członków rodziny przy stole włączając w to dziecko. Bardzo ważny jest kontakt z maluchem podczas jedzenia. Należy obserwować go poprzez jego mimikę, gesty, grymasy, i wokalizację. Przez każdą z tych form przekazu niemowlę informuje nas, czy potrzebuje czasu, czy jest gotowe do jedzenia a może, że już skończyło. Jedna z obecnych zasad rozszerzania diety jest taka, że rodzic proponuje co i kiedy dziecko może zjeść, ale to maluch decyduje ile zje. Ma to wielkie znaczenie w samoregulacji poczucia sytości, kształtowaniu poczucia komfortu i bezpieczeństwa u malca, a także sprzyja tworzeniu rodzinnych rytuałów jakimi są wspólne posiłki.

Paulina Kucińska-Janaszek

    ZADZWOŃ DO NAS

    Zostaw do siebie kontakt, oddzwonimy

    Specjaliści

    Inne oferty w dziale Artykuły

    Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, czyli ADHD jest coraz częściej diagnozowanym zaburzeniem neurorozwojowym. Oznacza to, że ADHD nie jest winą ani wychowania ...
    Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, czyli ADHD jest coraz częściej diagnozowanym zaburzeniem neurorozwojowym. Oznacza to, że ADHD nie jest winą ani wychowania ...
    Ahh ten czas dojrzewania. Moment, gdy próbuje się nowych rzeczy, testuje się granice dorosłych, czasami nie rozumie się siebie i ...
    Stres to powszechne zjawisko, które może wpływać na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Istnieje wiele domowych sposobów na radzenie sobie ...
    Święta zbliżają się małymi krokami, a wraz z nimi niesamowita okazja do spędzenia czasu z najbliższymi i tworzenia wyjątkowych chwil pełnych ...
    PrimoPsyche