“Mamo, czy ja słyszę?” – PrimoPsyche

“Mamo, czy ja słyszę?”

 

Prawidłowy słuch to warunek do prawidłowego rozwoju dziecka. Narząd słuchu jest jednym z najszybciej rozwijających się organów w okresie prenatalnym. Dziecko w życiu płodowym potrafi rozpoznać głos matki, reaguje na muzykę. Jako noworodek uczy się odróżniać dźwięki otoczenia, słyszy język mówiony, uczy się rozumienia i stopniowo nabywa umiejętności porozumiewania się z innymi przy pomocy mowy. Gdy dziecko rozwija się harmonijnie, to poznaje i komunikuje się ze światem zewnętrznym, rozumie znaczenie uczuć i emocji, uczy się zachowań społecznych. Uszkodzenie słuchu wrodzone, czy też nabyte w okresie wczesnego dzieciństwa może uniemożliwić rozwój mowy i zaburzyć ogólny rozwój psychoruchowy dziecka. Na oddziale noworodkowym wykonywane są badania przesiewowe słuchu, co pozwala wychwycić uszkodzenie słuchu i odpowiednio wcześnie udzielić dziecku pomocy. Natomiast niezależnie od wyniku badania przesiewowego należy bacznie obserwować reakcje słuchowe i postępy w rozwoju mowy dziecka
Pamiętając, że każde dziecko ma swoje indywidualne tempo rozwoju i umiejętności opisane w każdym przedziale wiekowym dziecko zdobywa stopniowo, dziecko powinno prezentować następujące reakcje słuchowe i sposoby komunikowania się od chwil narodzin do 5 roku życia.

 

0- 3 miesiąc życia
Czy Twoje dziecko:
-budzi się przy głośnych dźwiękach, reaguje przestrachem lub mruży oczy słysząc głośne dźwięki
-swoje potrzeby wyraża krzykiem, płaczem
-od około 2 miesiąca reaguje na Twój głos, uspokaja się, uśmiecha, gdy Cię słyszy
-głuży czyli odruchowo wymawia gardłowe dźwięki przypominające głoski: k, g, h  (czynność ta nie jest związana ze słyszeniem i dzieci niesłyszące także głużą)
-zaczyna reagować uśmiechem na Twój widok?

 

4-6 miesiąc życia
Czy Twoje dziecko:
-zwraca głowę w kierunku źródła dźwięku np. głosu, zabawek dźwiękowych
-reaguje na zmiany tonu Twojego głosu
-budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś głośno mówi
-gaworzy czyli świadomie naśladuje dźwięki przypominające mowę: samogłoski, spółgłoski, sylaby otwarte np. ma, mu, da, di? (dziecko z poważnym uszkodzeniem słuchu nie gaworzy)?

 

7-12 miesiąc życia
Czy Twoje dziecko:
-zwraca się w kierunku źródeł dźwięków, głosu, grającej zabawki
-reaguje na swoje imię; słucha, gdy się do niego mówi
-rozumie proste słowa np. mama, tata, oko itp.
-pokazuje rączką lub palcem nazywane osoby, przedmioty
-rozumie proste polecenia i zakazy (typu: „Daj!”, „Chodź!”, „Nie wolno!”)
-powtarza sylaby, dźwięki naśladujące mowę, by zwrócić na siebie uwagę
-próbuje naśladować odgłosy zwierząt, głośność i intonacjęTwojego głosu?

 

13-24 miesiąc życia
Czy Twoje dziecko:
-rozumie proste polecenia, pytania (typu: „Podaj piłkę!”, „Daj lalkę!”, „Gdzie jest but?”)
-umie pokazywać części ciała
-naśladuje odgłosy zwierząt
-kołysze się w rytm muzyki
-lubi proste rymowanki (typu: „Idzie rak”, „Koci-koci”)
-wypowiada od kilku do kilkudziesięciu słów
-próbuje składać dwa słowa w zdanie (typu: „Mama chodź!”, „Am nie!” itp.)?

 

3-4 rok życia
Czy Twoje dziecko:
-słyszy, kiedy wołasz je z innego pokoju
-słucha radia na tym samym poziomie głośności, co inni członkowie rodziny
-odpowiada na proste pytania (typu: ”Kto?”, „Co?”, „Dlaczego?”  itp.)
-umie opowiedzieć, co wydarzyło się w przedszkolu, na placu zabaw
-używa zdań, które składają się z 4 i więcej słów
-wypowiada się dość wyraźnie i swobodnie bez powtarzania sylab czy słów?

 

4-5 rok życia
Czy Twoje dziecko:
-umie wysłuchać historyjki i odpowiedzieć na proste pytania związane z jej treścią
-słyszy i rozumie większość z tego, o czym mówi się w domu, w przedszkolu
-buduje zdania zawierające dużo szczegółowych informacji
-z łatwością porozumiewa się z innymi dziećmi i dorosłymi
-wypowiada prawidłowo większość głosek
-wypowiedzi są na ogół poprawne gramatycznie?
Jeśli odpowiedź na dwa lub więcej pytań jest wątpliwa lub negatywna, wówczas najlepiej skonsultować się z lekarzem pediatrą lub logopedą. Może to oznaczać, że jedną z przyczyn może okazać się uszkodzenie słuchu Twojego dziecka. Profesjonalne badanie słuchu jest jednym z pierwszych kroków, jakie należy wykonać na drodze ustalenia prawdziwych przyczyn funkcjonowania Twojego dziecka.

mgr Joanna Voss

    ZADZWOŃ DO NAS

    Zostaw do siebie kontakt, oddzwonimy

    Specjaliści

    Inne oferty w dziale Artykuły

    Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, czyli ADHD jest coraz częściej diagnozowanym zaburzeniem neurorozwojowym. Oznacza to, że ADHD nie jest winą ani wychowania ...
    Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, czyli ADHD jest coraz częściej diagnozowanym zaburzeniem neurorozwojowym. Oznacza to, że ADHD nie jest winą ani wychowania ...
    Ahh ten czas dojrzewania. Moment, gdy próbuje się nowych rzeczy, testuje się granice dorosłych, czasami nie rozumie się siebie i ...
    Stres to powszechne zjawisko, które może wpływać na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Istnieje wiele domowych sposobów na radzenie sobie ...
    Święta zbliżają się małymi krokami, a wraz z nimi niesamowita okazja do spędzenia czasu z najbliższymi i tworzenia wyjątkowych chwil pełnych ...
    PrimoPsyche